تبلیغات
چالدران نیوز - بررسی مشکلات آموزشی دانش آموزان شهرستان چالدران - قسمت 1
سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی
بررسی مشکلات آموزشی دانش آموزان شهرستان چالدران - قسمت 1
دوشنبه 8 دی 1393 ساعت 10:55 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )
  بررسی مشکلات آموزشی دانش آموزان شهرستان چالدران و ارائه و گرد آوری پیشنهاداتی
جهت بهبود وضعیت موجود
- قسمت 1

 

     

   

                                                     

                                                  بسم الله الرحمن الرحیم
                                                هست کلید در گنج حکیم

     سپاس و ستایش خداوندی را که آدمی  را به آموختن اسمها از سایر مخلوقات برتر گردانید و به قلم و آنچه بر صفحه  می نگارد ؛سوگند یاد نمود. و درود بی پایان بر خاتم انبیا ؛محمّدمصطفی(ص)و خاندان پاک ومطهّرش که بهترین راهنمایان انسان در حرکت از ظلمات به سوی نور و آگاهی هستند. 

   با نام و یاد خدا و توکّل به حضرتش،راهی را آغاز می کنیم که ,امیدواریم همکاران عزیز و دلسوز و توانا آن را ادامه دهند و تجزیه و تحلیل عملکرد دانش آموزان شهرستان چالدران در کنکور سراسری، تبدیل به سنّت حسنه ای شود و انشا الله هر سال هر کدام به سهم خود قدمی در بهبود شرایط  برداریم و همدیگر را در بهبود فرآیند های یاددهی-یادگیری یاری کنیم که حاصل آن؛پیشرفت فرزندانمان بوده و با رشد هر سالۀ شاخص های نمودارها نمایان شود.

   تجزیه و تحلیل عملکرد یک سیستم,برای پویایی و حرکت رو به جلو آن؛امری بسیار حیاتی است و معمولاً توسّط موسّسات یا نهادهایی خارج از همان سیستم صورت می گیرد.امَا افتخار داریم که این کار توسّط عوامل و نیروهایی از درون خود مجموعۀ آآآآموزش و پرورش چالدران صورت گرفته است,اینکه یک سیستم عملکرد خود را تجزیه و تحلیل نموده و حاصل آن را با اعداد و نمودار نمایان کند و کلَ مجموعه و زیرمجموعه های آن را به چالش بکشد ؛ شاید امری نو و بدعتی خوب یا بد تلقّی شود. لیکن امیدواریم همۀ عوامل اعمَ از:همکاران ستاد و صف مجموعۀ مدیریَت،دبیران گرامی،اولیای محترم و خود دانش آموزان و همۀ کسانی که در کاستی های موجود سهیم هستیم؛با سعۀ صدر واقعیَات موجود را پذیرفته و فارغ از هرگونه فرافکنی؛سعی کنیم که سال آینده و سالهای دیگر در بوته آزمایش و تحلیل نتایج ،هم در پیشگاه خداوند و هم نزد خلق خدا و وجدان بیدار خودمان آسوده و سربلند باشیم.

    آمار و ارقام و نمودارهای موجود؛ حاصل بررسی کارنامۀ کنکوری43 نفر از دانش آموزان رشتۀعلوم انسانی و 37نفر از دانش آموزان رشتۀ علوم تجربی است.87درصد این دانش آموزان در موسسّات آموزش عالی اعم از:دانشگاههای سراسری و پیام نور و آزاد و...پذیرفته شده و مشغول به تحصیل می باشند.به عبارت ساده تر؛ مجموعۀحاضر سقف داشته ها و عملکرد همۀ ماست.و دلیل آنکه نتوانستیم جامعۀ آماری گسترده تر؛شامل کف یا متوسّط داشته های خود را تهیَه نماییم آن است که برخی از دانش آموزان که نتایج ضعیفی گرفته بودند از ارائۀ اطَلاعات خودداری نمودند و دلیل دیگر نیز خودداری برخی از مدیران آموزشگاهها و به ویژه مدیران دبیرستانهای دخترانه بود که علیرغم درخواست و حتّی تاکید مسؤلین اداره، همکاری خود را ازما دریغ نمودند و امیدواریم که این عدم همکاری عمدی نبوده باشد.

امیدواریم در سالهای آینده با جمع آوری مستندات در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری و همکاری تمام عزیزان,جامعه آماری گسترده تر و نتایج دقیق تری را شاهد باشیم. 


نتایج دانش آموزان جامعه آماری به شکل نمودار های زیر ارائه می گردد:


                                تحلیل نتایج رشتۀعلوم تجربی
 رشتۀ علوم تجربی به دلیل گستردگی و جدّابیت رشته ها و بازار کار مناسب فارغ التّحصیلان آن؛همواره مورد توجّه دانش آموزان بااستعدادبوده و در تمامی مناطق و شهرستانها رشته تحصیل بهترین دانش آموزان     می باشد. حاصل عملکرد همۀ عوامل و دست اندرکاران اعم از:دبیران، اولیا و دانش آموزان در این رشته به شرح زیر است:



به بیان ساده تر دانش آموزان جامعه آماری  موجود؛ به طور متوسَط در هر درس به این تعداد سؤال  جواب صحیح داده اند.


زیست شناسی ........................................................................    5.72  سؤال


شیمی          ..........................................................................    4      سؤال


فیزیک         ...........................................................................   1.68   سؤال


ریاضی         ..........................................................................   56/ 0   سؤال


زمین شناسی .........................................................................   59/0    سؤال


دین و زندگی ...........................................................................  67/6    سؤال


درس عربی   ...........................................................................   18/3   سؤال


زبان خارجه   ...........................................................................   24/2   سؤال


ادبیَات فارسی  .........................................................................    58/5   سؤال


   پاسخ صحیح داده اند.

دروسی که بهترین عملکرد را داشته اند:


1- معارف اسلامی                   با میانگین   (26.70 درصد ) و ضریب3


2-زبان و ادبیات فارسی           با میانگین   (22.30 درصد ) و ضریب4


3- زبان عربی                       با میانگین   (12.70 درصد ) و ضریب2




بهترین عملکرد را داشته اند  در حالیکه این دروس جزو دروس غیرتخصّصی بوده و در مبحث ضریب و تأثیر آن در پذیرش دانشجو، به اندازۀ دروس تخصَصی مانند زیست شناسی و شیمی اثرگذار نیستند.




   دروسی که عملکرد آنها باید مورد توجّه و تلاش بیشتری واقع شود:

     1- زمین شناسی                  با میانگین  ( 2.37  درصد)

    2- ریاضی                        با میانگین  ( 2.83 درصد) و ضریب 6  در رشته های زیرگروه یک دانشگاهها

    3-فیزیک                        با میانگین  (5.62  درصد) و ضریب 6 در رشته های زیرگروه یک دانشگاهها

   4-زیست شناسی              بامیانگین    (8.11  درصد ) و ضریب 12 احتسابی در رشته های زیرگروه یک



   عملکرد مناسبی ندارند.به بیان ساده تر باید تمامی اعضای جامعه فرهنگی اعم از مدیریَت اداره,همکاران محترم ؛ اولیا و خود دانش آموزان ,با توجه و عنایت بیشتری به آموزش این دروس اهتمام ورزند.

***  افزایش10درصدی میانگین درس زیست شناسی و 18 درصدی درس ریاضی  و 18 درصدی درس فیزیک با توجه به ضرایب آنها بسیار حیاتی می باشد. و با توجّه به این امر که مستعدّترین دانش آموزان پایه اول متوسّطه به رشته علوم تجربی هدایت  می- شوند، تحقّق اهداف معین شده، چندان سخت و دور از دسترس نمی باشد.


   بی توجَهی دانش آموزان رشتۀ تجربی به درس زمین شناسی بسیار حیرت آور است.این درس فقط در        رشته پزشکی و برخی رشته های دیگر در مبحث ضریب تأثیر کمی دارد،در حالیکه در مبحث رتبه که   اصلی ترین مشکل دانش آموزان است  بی تأثیر نیست.دانش آموزان مدارس نمونه، وقت این درس را به دروس دیگر اختصاص می دهند و حتَی در جلسۀکنکور فرصت جواب دادن به این درس را در دروس دیگر مانند زیست شناسی هرینه می کنند،غافل ازاینکه حکایت دانش آموزان مدارس ما با مدارس نمونه متفاوت است و باید به دانش آموزان گوشزد کنیم که حتماً به این درس توجَه نمایند.به علاوه دربرخی رشته های بسیار خوب و دارای بازار کار مانند:مهندسی نفت و... درس زمین شناسی اهمَیَت زیادی دارد.


               
                                                مقایسۀ نمرات و درصدهای :

دو دانش آموزان برتر تجربی چالدران با دانش آموز قبولی پزشکی
 


   آقای مهدی علیپور از دانش آموزان چالدران می باشد که در دبیرستان نمونه دولتی خوی تحصیل نموده و خوشبختانه در رشته پزشکی روزانه دانشگاه ارومیَه پذیرفته شده اند.

آقایان؛ حسین احمدزاده و  رحمان جبَارزاده از دانش آموزان دبیرستان طالقانی هستند و به ترتیب دردانشگاه.ارومیَه در رشته اتاق عمل و دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند.




نمودار زیر نشان دهنده نمرات امتحانات نهایی سوم دبیرستان این سه نفر می باشد:



    با اندکی دقَت مشاهده می شود در برخی دروس،احمدزاده و علیپور نمره یکسانی گرفته اند امَا نتیجه کنکوری این دانش آموزان بسیار تفاوت دارد.


نمودار درصد تست زنی دانش آموزان در کنکور سراسری1393



 مثلا در درس دین و زندگی هر سه دانش آموز  20 گرفته اند امَا در کنکور سراسری، علیپور56% و     احمد زاده38.7% و جبارزاده46.7% به سؤالات جواب صحیح داده اند.

   می توان گفت که هر سه دانش آموز در این درس سواد یکسانی دارند امَا در مهارت تست زنی، علیپور مهارت بیشتری دارد.همین قضیه را در درسهای،شیمی و ریاضی نیز می توان مشاهده نمود چنانکه هم احمد زاده و هم علیپور در هر دو درس20 گرفته اند امَا علیپور در شیمی به75.3% جواب صحیح داده و احمد زاده به47.7%

   در درس ریاضی نیز علیپور با نمره یکسان نهایی به56.7%سؤالات جواب داده و احمدزاده به13.4%

   مقایسه  نمرات و درصد های جبارزاده و احمدزاده  هم ناگفته های زیادی دارد. رحمان جبارزاده در کنکور و در دروس تخصَصی بسیار خوب عمل نموده است .در درس فیزیک تقریبا7% زیست شناسی تقریبا9% ریاضی تقریبا15%معارف اسلامی11% وادبیَات فارسی12%بیشتر از احمد زاده کسب نموده است ولی چون نمرات نهایی احمدزاده  بیشتر از جبارزاده می باشد،احمد زاده نتیجۀ بهتری گرفته است.

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Foot Pain دوشنبه 9 مرداد 1396 03:28 بعد از ظهر
Link exchange is nothing else but it is just placing the other person's website link on your page at suitable place and other person will also do same in support of
you.
eunadamien.weebly.com یکشنبه 8 مرداد 1396 08:49 بعد از ظهر
I know this if off topic but I'm looking into starting
my own weblog and was curious what all is required to get setup?
I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very web smart so I'm not 100% sure. Any recommendations or advice would be greatly appreciated.
Thank you
terinamelberg.exteen.com دوشنبه 22 خرداد 1396 01:59 بعد از ظهر
Having read this I believed it was rather enlightening.
I appreciate you finding the time and energy to put this article together.
I once again find myself spending a significant amount of
time both reading and posting comments. But so what,
it was still worth it!
BHW پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:48 قبل از ظهر
This is a topic which is close to my heart...
Best wishes! Exactly where are your contact details though?
manicure یکشنبه 20 فروردین 1396 09:27 بعد از ظهر
Hey are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world but I'm
trying to get started and set up my own. Do you require
any coding expertise to make your own blog? Any help
would be really appreciated!
جمعه 28 فروردین 1394 01:33 بعد از ظهر
آقای مقدسیان اگر در این شهرستان 10نفر مثل جنابعالی هدفمند کار میکردند وضعیت این نبود.اما به قول شما(پرواز را به خاطر بسپار پرنده مردنی است)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
نظر سنجی
علل عقب ماندگی شهرستان چالدران چیست؟




دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :