تبلیغات
چالدران نیوز - مطالب اسفند 1391
سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی
سال نو مبارک
چهارشنبه 30 اسفند 1391 ساعت 03:19 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )

سال 1392 مبارک


چالدران آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است
چهارشنبه 30 اسفند 1391 ساعت 12:59 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )

چالدران آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

چالدران، ارومیه - فرماندار شهرستان چالدران گفت: این شهرستان، با تمام امکانان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است .

احمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان چالدران با 93 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست آثار جهانی و ده ها جاذبه طبیعی شگفت انگیز، نگین گردشگری آذربایجان غربی است.

وی افزود: دشت وسیع چالدران، مزار 27 هزار شهید، همراه با یادمان شهدای جنگ چالدران، مقبره سید صدرالدین شیرازی، کلیسای طاطائوس مقدس، ( قره کلیسا) و ده ها مسجد، مقبره و امامزاده، پل های تاریخی از آثار دیدنی چالدران هستند که برخی از این آثار از جمله قره کلیسا و مقبره سید صدرالدین شیرازی در میان اثار تاریخی ایران منحصر به فرد هستند.

فرماندار چالدران گفت: دخمه سنگی ˈدلیک داشˈ مربوط به هزاره های اول قبل از میلاد، کلیسای صخره ایˈ سعدلˈ در روستایی به همین نام، چشمه های آب گرم، آبشار ˈشور شورˈ واقع در روستای عرب دیزج و روستایˈ قرنقو ˈ از جمله دیگر مکان های گردشگری چالدران هستند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

رئیس ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان چالدران افزود: تا کنون 93 اثر از آثار تاریخی، محوطه های باستانی این شهرستان ثبت تاریخی شده و کلیسای طاطائوس مقدس ( قره کلیسا ) نیز به دلیل جایگاه مذهبی، شیوه معماری و قدمت تاریخی در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

احمدرضا قلیپور یادآور شد: شهرستان چالدران، یکی از شمالی ترین شهرهای ایران اسلامی در استان آذربایجان غربی است که به دلیل وجود آثار و بناهای تاریحی و طبیعت زیبا و جاذبه های طبیعی همه ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود جلب می کند.

وی اظهارکرد: پارسال افزون بر 60 هزار نفر از این آثار دیدن کرده اند.

فرماندار چالدران گفت: علاوه بر این امکانات رفاهی و اقامتی ، در محورهای منتهی به چالدران پایگاه های امداد و نجات همراه با کارد های درمانی مستقر شده و خدمات لازم را در اختیار مسافران قرار می دهند.

وی اظهار کرد: برای مسافران نوروزی امسال تعدادی از واحد های اقامتی با 300 تخت آماده شده و به این وسیله امکان اقامت مسافران در شهر چالدران نیز فراهم شده است.


فرمانده سپاه سلماس گفت: داشتن اعتقادات قوی مهمترین عامل پیروزی در سالهای دفاع مقدس بود
پنجشنبه 24 اسفند 1391 ساعت 01:26 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )

داشتن اعتقادات قوی مهمترین عامل پیروزی در سالهای دفاع مقدس بود

ارومیه - فرمانده سپاه سلماس گفت:

مهمترین عامل پیشرفت رزمندگان اسلام در مقابل دشمن تا دندان مسلح در دوران دفاع مقدس ایمان و اعتقادات رزمندگان اسلام بود.



سرهنگ علی داداش زاده روز چهارشنبه در دیدار با دانشجویان اعزامی این شهرستان به مناطق عملیاتی جنوب کشور افزود: رزمندگان و فرزندان این مرز و بوم با نثار جان خود درس شجاعت و ایستادگی را به جهانیان دادند.


وی اظهار کرد: مناطق عملیاتی مکانی است که هر دلی که با خلوص نیت به آن سفر کند به طور قطع اثرات آن را در زندگی خود به وضوح مشاهده می کند.

سرهنگ داداش زاده افزود: اعتقادات قوی و محکم رزمندگان باعث شد تا آنان شهادت در راه خدا را مایه عزت و سربلندی دانسته و دفاع از وطن و آب و خاک خود را به عنوان یک تکلیف الهی بدانند.

وی اظهار کرد: جنگ جوانان ایران در راه خدا بوده است و هر کس جهاد در راه خدا را برگزیند قطعا مزد و حاصل دست رنجش را خواهد دید که شهدا نمونه بارز این مصداق و سخن هستند.

در پایان این مراسم دانشجویان دانشگاه آزاد سلماس با بدرقه مسوولان و خانواده ها عازم مناطق عملیاتی جنوب کشور شدند.

امسال سه هزار نفر از دانشجویان آذربایجان غربی در قالب پنج کاروان از این مناطق بازدید می کنند.

نمایندگان مجلس راهکارهای توسعه منطقه شمال غرب کشور را بررسی کردند
پنجشنبه 17 اسفند 1391 ساعت 01:01 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )

نمایندگان مجلس راهکارهای توسعه منطقه شمال غرب کشور را بررسی کردند

تبریز - تعدادی از نمایندگان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان روز چهارشنبه در نخستین نشست رسمی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی راهکارهای توسعه شتابنده این منطقه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: منطقه شمال غرب کشور هم اکنون به دلیل کاستی های سال های قبل به شدت نیازمند اجرای طرح های کلان اقتصادی و صنعتی است.

ˈرضا رحمانیˈ افزود: بدون تعارف باید اذعان کرد که در زمان حاضر برای توسعه سریع و شتابنده استان های این منطقه از ایران اسلامی چاره ای جز انتقال سرمایه گذاری کلان نداریم، چرا که سرمایه گذاری های کوچک تاثیری در ارتقای صنعتی منطقه نخواهد داشت.

وی، تحقق این امر را منوط به همکاری، مساعدت، همفکری و تعامل بین مسوولان اجرایی و نمایندگان استان های مربوطه دانست.

رحمانی، از سهم بسیار پایین استان های شمال غرب کشور در زمینه تسهیلات بانکی کشور خبر داد و اظهار کرد: هم اینک 52 درصد این تسهیلات در تهران گردش مالی دارد و سهم استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از بقیه تسهیلات کمتر از استان اصفهان است.

وی، دلیل این وضعیت را وجود واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ در اصفهان بیان و یادآوری کرد: کارخانه های فولاد و ذوب آهن اصفهان ارقام بسیار بالایی را نسبت به واحدهای استان های شمال غرب کشور از نظر دریافت تسهیلات بانکی به خود اختصاص می دهند چراکه حجم تولید آنها به مراتب بالاتر است.

رحمانی، توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی و معدنی شمال غرب بویژه آذربایجان شرقی را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: به عنوان نمونه وجود معدن عظیم مس سونگون در این استان می تواند حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی منطقه باشد که متاسفانه تاکنون از آن بهره برداری های لازم نشده است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی واقع است اما تاسف آور است که گردش مالی آن در خود استان انجام نمی شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با ارایه آماری از وضعیت اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی در دوره های مختلف اظهار کرد: این استان از نظر رشد صنعتی در سال 56 رتبه دوم کشور را در اختیار داشت که این رقم در سال 74 به 17 تنزل یافت.

رحمانی موقعیت خاص جغرافیایی شمال غرب را مورد اشاره قرار داد و افزود: نزدیکی به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و در حلقه های بعدی به کشورهای حوزه قفقاز یکی از مزیت های بسیار مهم صادراتی منطقه است که باید از چنین فرصتی نهایت بهره را برد.

وی گفت: با برنامه ریزی های دقیق می توان بازار یکصد میلیون نفری را در این منطقه برای صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و بازرگانی شمال غرب کشور مهیا کرد.

مسوول امور اجتماعی و ورزشی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ظرفیت های ورزشی استان های واقع در این منطقه مکمل یکدیگرند که باید از آنها به نحو مقتضی استفاده شود.

ˈمحسن علیمردانیˈ افزود: باید با توجه به داشته ها و ظرفیت های ورزشی در رشته های مختلف برای احیا و تقویت ورزش در استان های واقع در منطقه از این توانمندی ها بهره برداری شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه به عنوان نمونه های عینی آذربایجان شرقی و تبریز در رشته ورزشی فوتبال، آذربایجان غربی در والیبال، اردبیل در وزنه برداری و کشتی فرنگی و زنجان در ورزش های انفرادی توپی مانند بدمینتون می توانند مکمل یکدیگر باشند.

علیمردانی با اشاره به توانمندی های تبریز در رشته پرهیجان و تاثیرگذار اجتماعی و فرهنگی فوتبال اظهار کرد: هم اینک تیم فوتبال تراکتورسازی موفقیت های چشمگیری در عرصه های داخلی و بین المللی کسب می کند که باید از وجود چنین مزیتی برای پیشبرد و تقویت فوتبال در دیگر استان های همجوار استفاده شود.

وی ادامه داد: با یک برنامه ریزی مدون و منسجم می توان از ظرفیت های متقابل استان های شمال غرب کشور برای رونق ورزش در میان مردم و تزریق شور و نشاط اجتماعی به جامعه بهره برد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، اشتغالزائی و مقابله با بیکاری را از جمله رسالت های مهم و اصلی نمایندگان و مسوولان اجرایی کشور دانست و تاکید کرد: همه باید در این مسیر حرکنی منسجم و عاری از موازی کاری داشته باشیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اهداف و افق های ترسیم شده توسط مجمع نمایندگان شمال غرب کشور باید اجرایی شود.

ˈمهناز بهمنیˈ افزود: باید تلاش کنیم تا هر مصوب و تصمیمی که در این مجمع با هماهنگی مسوولان اجرایی اتخاذ می شود در زمان معین محقق و اجرا شود.

وی اظهار کرد: اگر نمایندگان بعد از این نشست ها با هم افزایی و همگرایی پیگیر مطالبات منطقه شمال غرب به ویژه در شهرستان های کوچک باشند می توان به نتایج آنها امیدوار بود.

بهمنی اضافه کرد: در این نشست ها باید در کنار توجه ویژه به طرح های شاخص و مهم به طرح های کوچک نیز توجه کافی شود.

وی ادامه داد: این توانایی و قابلیت در شهرستان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به صورت کامل وجود دارد.

بهمنی، از طرح مهم ملی نفلین سینیت سراب و مس سونگون ورزقان به عنوان ظرفیت هایی نام برد که می توانند در جهت اهدافی که در مجمع نمایندکان شمال غرب مطرح است تاثیرگذار باشند.

وی گفت: اگر نمایندگان مجلس با اتحاد و تدبیر در کنار هم و با همفکری، سیاست ها و شاخص های منطقه را پیگیری کنند می توانند زمینه تحول منطقه را فراهم سازند.

همچنین نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر همراهی و همیاری مدیران اجرایی با نمایندگان مجلس گفت: بدون تعامل و همکاری و همفکری توسعه منطقه میسر نخواهد شد.

ˈنادر قاضی پورˈ افزود: اگر به دنبال رفاه، آسایش و معیشت بهتر مردم شمال غرب هستیم باید برای اجرایی شدن طرح های بزرگ اقتصادی و تولیدی در منطقه تلاش های شبانه روزی انجام شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس نیز گفت: توسعه این منطقه در استان های آذربایجان غربی و اردبیل از ماکو تا پارس آباد در شرایط کنونی اقتصادی کشور ضروری است.

ˈصادق نجفیˈ افزود: با توجه به ظرفیت های اقتصادی منطقه باید پذیرفت که ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی یکپارچه در منطقه شمال غرب کشور امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد ارس قابلیت توسعه از ماکو تا آستارا را دارد و خوشبختانه تمام منطقه در اختیار استان های شمال غرب کشور است که با مدیریت واحد می توانند از منافع اقتصادی و تجاری آن بهره مند شوند.

نجفی گفت: اگر امکان سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد ریالی در منطقه شمال غرب کشور در شش ماه آینده فراهم شود رشد اقتصادی منطقه به میانگین کشوری خواهد رسید این درحالی است که منطقه آزاد ارس توانایی تحقق این موضوع را دارد.

وی افزود: منطقه آزاد ارس با توجه به ظرفیت های خود توانسته از سال 90 تاکنون 15هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری جذب کند.

نجفی ادامه داد: این منطقه بهترین محل برای جذب گردشگر و ارایه خدمات مناسب اقتصادی و تجاری و بازرگانی است که می تواند برای 300 میلیون نفر جمعیت کشورهای حوزه قفقاز ارایه خدمت کند.

در این نشست سه نماینده حوزه های انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، دو نماینده ارومیه، دو نماینده اردبیل، دو نماینده زنجان و نمایندگان ابهر و خرمدره، بستان آباد، سراب، ملکان، میاندوآب، ورزقان، ماکو و چالدران، خلخال و کوثر و خوی حاضر بودند.

استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان 12 درصد جمعیت و 7.5 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده اند.

مکان و زمان نشست بعدی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور توسط دبیرخانه این مجمع اعلام خواهد شد.


واردات کالا تا سقف 200 میلیون دلار برای تجار منطقه ماکو آزاد است
سه شنبه 15 اسفند 1391 ساعت 01:05 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو

واردات کالا تا سقف 200 میلیون دلار برای تجار منطقه ماکو آزاد است

تهران - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو گفت: بازرگانان می توانند در مجموع به ارزش 200 میلیون دلار انواع کالا را از طریق گمرک منطقه آزاد ماکو، وارد کشور کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دبیرخانه شورای هماهنگی منطقه آزاد ، ˈاسدالله علیزادهˈ افزود: فعالان اقتصادی در حوزه صنعت و تجارت می توانند از توانمندی این منطقه به نحو مطلوب بهره مند شوند.

وی گفت: ازجمله امتیازات و تسهیلات قانونی دراین منطقه، معافیت مالیاتی برای تمامی فعالیت های اقتصادی به مدت 20 سال از تاریخ بهره برداری، امکان مشارکت و سرمایه گذاری100 درصدخارجی، ثبت آسان شرکت ها و ثبت حقوقی مالکیت های صنعتی و معنوی است.

همجواری با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی به شمال عراق، ارمنستان، گرجستان، روسیه و اوکراین از جهات متفاوت ارزشمند است و موجب فرصت های اقتصادی، تجاری و سیاسی برای منطقه می شود.

علیزاده در ادامه یادآور شد: امکان اجاره زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان ها و تاسیسات و مالکیت آنها برای سرمایه گذاران خارجی، آزادی انتقال وجه به خارج از کشور بدون هیچ گونه محدودیت، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی، امکان ورود و خروج اتباع خارجی بدون نیاز به روادید از دیگر امتیازات و تسهیلات قانونی این منطقه است.

وی افزود: از طرف دیگر، سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو می توانند به بازار 150 میلیونی کشورهای آسیای میانه و فدراسیون روسیه دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور با 3 کشور هم مرز است و در مسیر ترانزیتی و جاده مواصلاتی آسیا به اروپا قرار دارد که می تواند به عنوان یکی از قطب های اقتصادی مهم کشور در آینده نزدیک تبدیل باشد.

به گفته علیزاده، تمامی فعالیت های عمرانی برای توسعه زیرساخت های این مناطق از منابع داخلی درآمدی سازمانها هزینه می شود.

وی افزود: توسعه منطقه آزاد ماکو نیازمند همکاری و تعامل همه جانبه دستگاه های اجرایی با این سازمان بوده و گسترش و تعمیق همکاری ها با تمام بخش ها را می طلبد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: مناطق آزاد ایران دارای توانمندی های نهفته و دست نخورده فراوانی هستند که موقعیت استراتژیک برخی از آنها از جمله منطقه آزاد ماکو می تواند بخش درخور توجهی از اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز را تحقق بخشد.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو از اوایل سال 89 فرآیند تصویب را سپری و اجرای آن در مساحتی نزدیک به پنج هزار هکتار از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد که از پایان محدوده شهرستان قره ضیاالدین در شهرستان چایپاره آغاز و تا نقطه صفر مرزی و انتهای شهر بازرگان ادامه دارد و شهرهای شوط و چالدران و پلدشت و ماکو را در برمی گیرد.


آنالیز قیمت خودروها روی میز سازمان حمایت/ توقف دلال‌بازی با حذف قیمت‌های تجاری و اعلام نرخ‌های جدید
شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 11:57 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )
آنالیز قیمت خودروها روی میز سازمان حمایت/ توقف دلال‌بازی با حذف قیمت‌های تجاری و اعلام نرخ‌های جدید

 با گذشت یک هفته از تأکید رئیس‌جمهور بر بازنگری در قیمت خودروها، این مسئله هنوز عملیاتی نشده و این در حالی است که آنالیز قیمتی خودروسازان و نرخ‌های محاسباتی خودرو بر روی میز سازمان حمایت و شورای رقابت آماده است.

خبرگزاری فارس: آنالیز قیمت خودروها روی میز سازمان حمایت/ توقف دلال‌بازی با حذف قیمت‌های تجاری و اعلام نرخ‌های جدید

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تأخیر در اصلاح قیمت خودرو در شرایطی ادامه دارد که افزایش نرخ خودرو تنها در عرض 5 روز پس از مصوبه دولت در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو اتفاق افتاد و حال مردم انتظار دارند شرکت‌های خودروساز با همان سرعت که نسبت به افزایش قیمت تولیداتشان اقدام کردند، در زمینه اصلاح نرخ ها نیز به همین اندازه سرعت عمل به خرج دهند.

در این وضعیت و در حالی که رئیس جمهور و وزیر صنعت بر لزوم کاهش قیمت خودرو تأکید دارند و حتی مدیران شرکت‌های خودروساز نیز از تشکیل کارگروه‌های ویژه برای اجرایی شدن این خواسته خبر داده‌اند، فروش خودرو با نرخ‌های افزایش یافته همچنان ادامه دارد و سازمان حمایت تاکنون واکنشی نسبت به این مسئله نداشته و از فروش خودرو با نرخ‌های بالا جلوگیری نکرده است.

در عین حال، شرکت‌های خودروساز اواخر هفته گذشته با انتشار آنالیز قیمت تمام شده محصولات خود سعی کردند به مردم این پیام را دهند که قیمت فروش محصولاتشان در فاصله بسیار نزدیکی با نرخ‌های تمام شده قرار دارد و عملاً امکان کاهش قیمت‌ها وجود ندارد. این در حالی است که در این جداول، بیشتر بر هزینه مواد اولیه، تأکید شده و ردیف‌هایی مانند هزینه تولید، توزیع و تأمین مالی تقریباً یک سوم یا حتی یک دوم بهای تمام شده مواد اولیه ریالی و ارزی خودرو را شامل می‌شود.

هر چند خودروسازان تلاش کردند با انتشار تنها چند جدول محدود از دو یا سه محصول خود، بر بالا بودن قیمت تمام شده تولیداتشان تأکید کنند اما نمونه این جداول در مورد سایر محصولاتشان منتشر نشد و این در حالی است که به گفته کارشناسان و حتی مدیران شرکتهای خودروساز، در فرآیند اقتصادی یک شرکت خودروساز باید سبد محصولات و سرجمع سود و زیان حاصل از کل تولیدات مدنظر قرار گیرد.

علاوه بر این، مشخص نیست هزینه تولید، توزیع، فروش و تأمین مالی با چه شرایطی برآورد شده و میزان بهره‌وری تولید شرکت‌ها در این مسئله چگونه لحاظ شده است؟

* آنالیز قیمتی با لحاظ کردن کاهش 50 درصدی تولید

از سویی، قیمت تمام شده تولید شرکت‌های خودروساز در محدوده‌ای از زمان، اعلام شده که تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز با کاهش 50 درصدی همراه بوده است و همین مسئله هزینه تمام شده تولید را در این شرکت‌ها افزایش می‌دهد. به این ترتیب هزینه سربار شرکت‌ها عاملی برای بالا رفتن بیش از حد قیمت تمام شده خودرو شده و حال خودروسازان قصد تحمیل کردن نتیجه عملکرد خود طی ماه‌های اخیر را به مردم دارند و در واقع هزینه‌های سوء مدیریت و کاهش تیراژ تولید را بر سربار قیمت‌های تمام شده خود اضافه کرده‌اند. این در شرایطی است که تا چند روز پیش شرکت‌های خودروساز از نبود قطعه و عدم امکان تأمین مالی برای خرید قطعات موردنیاز خود گلایه‌مند بودند و به همین دلیل میزان تولیدشان را تا 50 درصد کاهش داده بودند، اما به محض صدور مجوز افزایش قیمت از سوی دولت، ظرفیت تولید این شرکت‌ها افزایش یافته و حتی با فعال شدن شیفت شب تولیداتشان، نسبت به جذب نیروهای موقت از بیرون کارخانه نیز اقدام کرده‌اند.

* آنالیز قیمتی روی میز سازمان حمایت

با وجود این مسائل و در حالی که مردم و به ویژه پیش‌خریدکنندگان خودرو منتظرند تا دستور رئیس جمهور برای بازنگری در قیمت‌ها عملیاتی شود، قیمت جدید خودروها هنوز اعلام نشده و در این شرایط شرکت‌های خودروساز همچنان به فروش خود با نرخ‌های جدید ادامه می‌دهند.

این در حالی است که پرونده جداول مربوط به قیمت تمام شده تولید خودروها در دسترس مسئولان سازمان حمایت و وزارت صنعت است و به راحتی باید بازنگری شود زیرا امکان تصمیم‌گیری سریع در مورد قیمت‌گذاری جدید وجود دارد.

در عین حال، آنچه در جلسات مشترک مجلس، دولت و خودروسازان مورد تأکید قرار گرفته، کاهش 20 درصدی قیمت خودروها است که این مسئله نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی ناشی از سوء مدیریت شرکت‌های خودروساز، حداقل امکان کاهش 20 درصدی قیمت‌ها وجود دارد تا به این ترتیب خودروسازان با پذیرفتن ضعف‌های خود طی یک سال اخیر، در جهت حمایت از مصرف کنندگان بازار انحصاری محصولاتشان تا حدی با آنها همراه شده و نگذارند بیش از این در حق خریداران اجحاف و گرانفروشی شود.

 

* ادامه فروش خودرو با قیمت‌ تجاری عاملی برای ادامه دلال‌ بازی‌ها

   به گفته کارشناسان، فروش خودرو نه به قیمت محاسباتی و بلکه با نرخ بازار دلالی(تجاری)شگردی است که کاملاً به دنبال تأمین منافع دلالان بازار خودرو است تا از شرایط ملتهب بازار خودرو سوءاستفاده کنند و با گرانتر کردن قیمت خودرو در سطح بازار و کارخانه، خرید و فروش با نرخ‌های دارای حاشیه همچنان ادامه داشته باشد که این شرایط به ضرر مردم رقم خورده و حتی در میان مدت به نفع خودروسازان هم نخواهد بود. این در حالی است که در طول ماه‌های اخیر بنا به گفته فعالان بازار و حتی مدیران شرکتهای خودروساز به دلیل محدود بودن عرضه، دلالان موفق‌تر از مردم در خرید خودرو عمل کرده اند.

به این ترتیب، هر نوع کاهش قیمت در بازار خودرو به ضرر دلالان خواهد بود و کنار گذاشتن قیمتهای تجاری و اصلاح سریع قیمت‌های محاسباتی خودرو باعث حذف رانت موجود در بازار و متضرر شدن واسطه‌ها می‌شود. این اقدام خواست دولت و مردم است که اصلاح و ابلاغ یک بند از بخشنامه قیمتی خودرو در چهارشنبه هفته گذشته نشانه صراحت این سیاست است. این اقدام موید آن بود که خودرو سازان اگر بخواهند مبلغ بیشتر از قیمت محاسباتی خودرو از مردم بگیرند، می بایست «همان روز» این مبلغ را به حساب خزانه دولت بریزند. این زمان در مصوبه پیشین «تا سه ماه بعد» بود که بدینوسیله دولت این زمان را هم از خودروسازان گرفت تا دیگر بهانه ای برای فروش خودرو با قیمت تجاری نباشد.

 

در این میان هر چند وزیر صنعت وعده داده که قیمت‌های جدید طی هفته جاری اعلام شود اما ضروری است تا ابتدا از فروش خودرو با نرخ‌های افزایش یافته جلوگیری شود و علاوه بر این، سازمان حمایت نیز باید فکری به حال افرادی کند که با نرخ‌های افزایش یافته برای خرید خودرو اقدام کرده‌اند و در صورت کاهش قیمت خودرو، این مسئله باید شامل حال آنها نیز شود.   

* بلاتکلیفی پیش خریدکنندگان خودرو و چند برابر شدن نرخ‌ها

یکی از اتفاقاتی که پس از افزایش تا 60 درصدی قیمت خودروها افتاد، صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان حمایت در مورد پیش خریدکنندگان خودرو بوده که بر این اساس، خودروسازان ملزم به تحویل خودرو با نرخ‌های پیشین به خریدارانی است که تاریخ تحویل خودروی آنها پایان بهمن ماه بوده است.

این در حالی است که شرکت‌های خودروساز اغلب در تحویل خودرو به پیش‌خریدکنندگان با تأخیر عمل کرده و با توجه به اینکه کسی پیش‌بینی افزایش‌های بیش از حد قیمت‌ها را نمی‌کرد، قیمت خودرو برای پیش خریدکنندگان تا پیش از زمان تغییر مبنای قیمت‌گذاری خودرو یعنی 9 بهمن ماه نیز باید همان نرخ‌های پیشین باشد. در این شرایط دولت و سازمان حمایت باید طوری عمل کنند که افزایش بیش از حد قیمت خودرو حداقل گریبان‌گیر پیش‌خریدکنندگانی که 60 تا 70 درصد قیمت خودرو را تا پیش از مصوبه دولت پرداخته‌اند، نگیرد.

از سویی، در تغییرات قیمتی که اواسط بهمن ماه بر روی خودرو اعمال شد، برخی شرکت‌های خصوصی  مانند «مدیران خودرو» در افزایش نرخ محصولاتشان گوی سبقت را از بقیه شرکت‌ها ربودند و قیمت تولیداتشان را در اسرع وقت افزایش دادند. اکنون نیز انتظار می‌رود این شرکت‌ها با نظارت سازمان حمایت، در کاهش قیمت محصولاتشان پیشرو باشند و با حذف نرخ‌های تجاری، نسبت به اعمال قیمت‌های محاسباتی اصلاح شده بر روی تولیداتشان اقدام کنند.

در این خصوص، شهرام میرآخرلو، مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت سه هفته پیش شرکت «مدیران خودرو» را به کاهش قیمت برخی محصولاتش بر مبنای نرخ محاسباتی و حذف قیمت تجاری، مانند ام‌وی‌ام ایکس 33 ملزم کرده بود که تاکنون این الزام عملیاتی نشده است.

در شرایطی که واقعی شدن قیمت خودرو مورد درخواست مردم، رئیس جمهور و وزیر صنعت است، ضروری است تا مدیران خودروساز نیز با پذیرفتن ضعف‌های عملکردی خود طی یک سال اخیر، بیش از این در حق خریداران بازار انحصاری تولیداتشان اجحاف نکنند و هر چه سریعتر نسبت به کاهش قیمت‌ها و افزایش عرضه تولیدات خود به بازار اقدام کنند. سازمان حمایت نیز در این میان وظیفه‌ای سنگین‌تر از قبل دارد و کنترل بازار نیازمند نظارت بیشتر این سازمان است.

*گزارش: نرگس نیک‌ ضمیر


مناسب‌سازی معابر عمومی برای تردد راحت‌تر معلولان
شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 11:54 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به دست ناصر حسین زاده | ( نظرات )
فرماندار چالدران تاکید کرد
مناسب‌سازی معابر عمومی برای تردد راحت‌تر معلولان

 فرماندار چالدران گفت: معابر عمومی برای تردد راحت‌تر معلولان باید مناسب‌سازی شوند.

خبرگزاری فارس: مناسب‌سازی معابر عمومی برای تردد راحت‌تر معلولان

 

احمدرضا قلی‌پور ظهر امروز در ‌کمیته مناسب سازی اماکن ویژه جانبازان و معلولان که در سالن جلسات فرمانداری چالدران برگزار شد، اظهار داشت: اماکن عمومی باید طوری مناسب‌سازی شوند که زمینه استفاده تمام افراد جامعه به ویژه معلولان از این امکانات فراهم شود.

وی با تاکید بر مدیریت شهری چالدران مبنی بر توجه بیش‌تر به مناسب‌سازی معابر این شهرستان، تصریح کرد: معلولان نیز سهم یکسانی از معابر دارند و باید زمینه استفاده معلولان از امکانات موجود را فراهم کنیم.

قلی‌پور افزود: علاوه بر مناسب‌سازی معابر لازم است مراکز تجاری، تاسیسات عمومی، اماکن خدماتی و ادارات دولتی نیز مناسب‌سازی شوند تا تردد معلولان و جانبازان دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این زمینه، اعلام کرد: در این راستا با شورای اسلامی شهر و شهرداری این شهرستان هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

فرماندار چالدران خاطرنشان کرد: تا کنون در کم‌تر از 20 درصد از معابر این شهرستان مناسب سازی معابر محقق شده است که برای رسیدن به وضعیتی مطلوب‌تر در این راستا نیازمند همکاری و اهتمام جدی و بیش‌تر مسئولان هستیم.

قلی‌پور اعلام کرد: در این میان نباید روستاها فراموش شوند و باید طوری‌ باشد که روستاها نیز برای تردد معلولان مناسب‌سازی شوند.




 
نویسندگان
نظر سنجی
علل عقب ماندگی شهرستان چالدران چیست؟




دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :